Moslimovia vo vianočnej reklame: Britov dostali do vytáčky

Moslimovia vo vianočnej reklame: Britov dostali do vytáčky Zdroj: YouTube/Tesco
Vlna nevôle a sťažností sa v Británii zniesla na obchodný reťazec Tesco po tom, čo zverejnil televíznu reklamu, v ktorej Vianoce oslavujú moslimské rodiny. Ženy s hidžábom v spote pečú moriaka, typické britské vianočné jedlo, a pripravujú sa na rozbaľovanie darčekov. Kritikov toto zobrazenie Vianoc nahnevalo, podľa nich je neúctivé. Vyzývajú preto občanov, aby v obchode nenakupovali. Tesco si za svojou reklamou stojí.

Tesco je v Británii najväčšia sieť supermarketov. Ich vianočné kampane sú preto veľmi sledované. Televízny spot s moslimskými rodinami si ale získal ešte väčšiu pozornosť, než je zvykom - uráža totiž podľa mnohých ľudí Vianoce ako také. Sviatok je kresťanský, a tak ho podľa kritikov nemôžu oslavovať moslimovia. Snažiť sa to zmeniť je podľa nich nesprávne.

"Zaujímalo by ma, či tiež urobia reklamu, kde bude biela rodina oslavovať moslimské sviatky... Politická korektnosť túto krajinu zabíja. V Tescu už nikdy nenakúpim," napísala jedna nahnevaná Britka na sociálnu sieť Twitter. "Ako si dovoľujete ukazovať moslimov vo vianočnej reklame? Veď kresťanské sviatky neoslavujú!," napísal iný užívateľ.

Všetci spolu vyzývajú k bojkotu značky. "Zrovna som videl vianočnú reklamu Tesca s moslimkami v hidžábe. To je sprosté šírenie klamstiev a propagandy. Tesco odteraz bojkotujem a vy všetci by ste mali urobiť to isté," uviedol na Twittri tretí užívateľ. V ankete, v ktorej hlasovalo 566 ľudí, 88 percent respondentov uviedlo, že v Tescu už nenakúpi.

Súvisia nadávky s brexitom?

Podľa serveru Newsweek sú nadávky spôsobené narastajúcou vlnou islamofóbie a xenofóbie, ktorá korešponduje s rozhodnutím Britov vystúpiť z Európskej únie a obmedziť silnejúcu migráciu. Organizácia Európska komisia proti rasizmu a intolerancii vo svojej výročnej správe tiež uviedla, že v krajine zaznamenala silnejúce proticudzinecké nálady.

"Nie je náhoda, že sa v Británii zdvíha rasisticky motivované násilie. Nenávisť a neznášanlivosť vidíme denne v novinách, na internete a aj medzi politikmi," uviedol vtedy predseda komisie Christian Ahlund. Odborník na krajnú pravicu Matthew Feldman k tomu dodal, že situáciu ešte zhoršili teroristické útoky, ku ktorým v Británii počas posledného roka došlo. Výsledkom je, že každý piaty moslim si v krajine nemôže nájsť trvalú prácu.

Podľa obchodu je reklama správna

Tesco si aj napriek kritike za reklamou stojí. Podľa obchodu mala podporiť diverzitu a proti nenávisti naopak bojovať. "Počas Vianoc je v Tescu vítaný každý a radi ukážeme možné cesty, ako sa všetci naši zákazníci môžu spojiť a oslavovať sviatky spoločne," uviedlo Tesco vo vyhlásení. Namiesto narážok by si všetci mali sadnúť a spoločne sa zísť, pretože jedlo je v konečnom dôsledku to, o čo ide.

Spoločnosť sa terčom útokov za nevhodné reklamy nestala prvýkrát. Minulý rok sa strhla diskusia po tom, čo Tesco v reklame ukázalo upratovačku, ktorej dáva facku jej zamestnávateľ. Vtedy obchod reklamu stiahol. Podobný krok tentokrát ale neurobí.

Zdroj: CNC

Ďakujeme za vaše názory

TV Program

05:10 Krimi
05:25 Noviny TV JOJ
06:20 Veľká oriešková lúpež
05:20 Skutočné paničky z Orange County VIII.
06:45 Bordelári
08:20 NIKTO NIE JE DOKONALÝ
06:05 TOP STAR
06:35 Nedospelí manželia
07:30 Extrémna premena
05:20 Robošváb III.
05:45 Sherm a jeho mikróby
06:00 Tučniak Pecola
06:00 Královský víkend
07:40 Angele a Tony
09:15 Tamara Dreweová